Så säljer du dina domäner

Sitter du på en stor portfölj med domännamn och vill sälja av en del av dina domäner, men vet inte hur man gör för att hitta köpare och lyckas få ut ett så bra pris som möjligt? I den här artikeln går vi genom de olika alternativ du har för att sälja dina domäner samt erbjuder dig att testa en ny produkt för försäljning av domäner gratis.

Idag är marknaden för domännamn stor, det finns vissa domäner som säljs för stora summor. Kanske är det så att du köpt en egen domän för en idé du hade men som det inte blivit något av med, du har då tre alternativ:

  1. Behåll domänen och se om idén kan tas upp senare
  2. Låt domänen förfalla och spara en hundring eller två per år i domänkostnader
  3. Lägg ut domännamnet till försäljning och kanske tjäna en krona eller två på den

Var kan man sälja domännamn?

Det finns flera sätt att sälja sina domännamn idag. Du kan använda andrahandsmarknader som Flippa.com, SEDO.com eller Missdomain eller posta på forum som wn.se och. Fördelen med SEDO är att de är ytterst seriösa och har väldigt bra support och en allmänt bra setup för försäljning av domännamn, nackdelen är att det är ett internationellt fokus på domänerna där och kanske lite svårare att sälja svenska domännamn än bra internationellt gångbara domännamn. En bra strategi kan vara att sätta ut sin domän till försäljning på flera marknader och forum och när budgivning (det brukar vara så domänförsäljning bedrivs) tar fart själv samordna så att folk budar på rätt ställe.

Vilka domännamn är lämpliga att sälja?

Enkelt sagt så kan man säga att domäner som är så kallade nyckelords-domäner inom en lukrativ nisch online har en stor potential att säljas på en andrahandsmarknad för domännamn. Det finns ett par saker som påverkar värdet på din domän som du ska sälja:

  • Nyckelordsdomän - Inom populära nischer som resor, spel, hälsa, e-handel osv
  • Toppdomän - Svenska nyckelord på .se är mer värda än svenska nyckelord på andra toppdomäner
  • Längd på domännamn - Det är väldigt populärt med domännamn med 2-3 bokstäver i sig då de är svåra att få tag på.
  • Ålder på domän - En äldre domän som funnits länge har en tendens att vara populärare än nyare domäner
  • Länkar - En gammal domän med länkar in till sig är enklare att “komma igång” med och ökar värdet på ditt domännamn
  • Trafik - Om du redan har viss trafik till domänen ökar värdet på den på samma sätt som med länkar.
  • Ordlista - Om domänen är en perfekt match på ett ord så ökar värdet, framför allt om ordet på ett eller annat sätt kan klassas som del i en värdefull nisch-marknad.
  • PageRank - Även om PageRank inte används idag för rankning i sökresultatet är det ändå ngt av ett kvalitets-betyg på ditt domännamn. Om du har en PageRank högre än 4 kommer det absolut påverka priset du kan ta ut för din domän.
  • Innehåll - Har du innehåll som är indexerat på din webbsida så är antagligen domänen redan uppe på Google och viss trafik, det är en fördel.

Vilka domännamn är inte lämpliga att sälja?

Undvik att köpa och sälj domännamn som nyttjar andra företags namn eller varumärken, felstavningar av varumärken eller dylikt. Det är cyber-squatting och är direkt olagligt och de som är intresserade av dessa domäner kommer bara vara två:

  1. Advokater som företräder företaget du stulit varumärket från
  2. Folk som inte har rent mjöl i påsen med sina domänsatsningar

Så vårt tips är att undvika dessa domännamn, det kommer inget gott ur dem. Köp och sälj inte domäner i spekulativt syfte. Vårt råd är bara att köpa domäner när du behöver dem till ett nytt projekt eller om en gammal domän du hade idéer med har blivit överflödig i din produktportfölj.

Får man köpa och sälja domännamn?

Ja, det är klart att man får, men med vissa undantag. Man får inte rent juridiskt använda sig av andra företags namn och varumärken om de är skyddade, dock kan det ju vara så att att företag lanserar en produkt som heter samma som en domän du redan har, då finns det olika sätt att lösa det på, om företaget är stort finns det chans att de köper upp din domän (om de inte redan ägde varumärket innan du registrerade domännamnet). Dock så ska du aldrig spekulera i exempelvis Apples kommande produktnamn, det är bara dumt och på sikt ber du om bekymmer.

Moraliskt sett så har många åsikter om hur man ska hantera försäljning och köp av domäner. Vårt råd är att inte ägna sig åt sk cyber-squatting för att bygga upp en domänportfölj för försäljning. Utan köp domäner för dina kommande eller existerande produkter och släpp dina domäner eller sälj dem när du inte längre vill använda dem.

Vad bör man tänka på när man köper och säljer domäner?

En viktig sak när du ska sälja är huruvida du säljer domänen som företag eller som privatperson, det påverkar hur intäkterna ska beskattas vid försäljning och huruvida man ska inkludera moms eller inte i det begärda priset. En annan sak som kan vara viktig är vem som betalar eventuella kostnader vid överlåtelse av domänen, det kan förekomma avgifter för överlåtelse för vissa toppdomäner och även nyregistreringsavgifter när domänen väl är överförd. En annan sak som är viktig vid försäljning är hur betalning ska ske, gäller det större summor kan det vara mycket värt att använda en så kallad escrow-tjänst som håller pengarna tills både säljare och köpare uppfyllt sina åtaganden, du vill inte överlåta en domän som är värd en massa pengar och sen gå bet om betalningen. Ett annat sätt kan vara att köparen betalar en del av pengarna, exempelvis hälften, i förskott varpå säljaren överlåter domänen till köparen och får resten av pengarna när överföringen är gjord.

Vad kan man få för en domän som man säljer?

Vad du kan få för ett domännamn är helt beroende på vilket domänamnet är, vem som är köpare och om det finns fler intressenter som vill köpa och kan dra igång en budgivning. Rimlig prisnivå på ett svenskt domännamn som är av väldigt hög kvalitet där det finns flera intressenter kan mycket väl gå för över 10 000 kronor, någon övre gräns finns givetvis inte, men man ska nog inte förvänta sig att man sitter på alltför många domännamn som är värda mer än 10 000 kronor. Säljer du domännamn med en sajt som genererar vinst kan priset beräknas på flera sätt, ett kan vara en funktion av vinsterna per månad gånger två eller tre år. Så om din sajt genererar 500 kronor i vinst per månad skulle således ett rimligt försäljningspris vara 500 * 24 - 500 * 36 = 12 000 - 18 000 kronor. Sen finns det helt andra saker som kan spela in, men då blir det mer en artikel om försäljning av en webbplats, som vi kommer skriva om senare. Så om du har en premiumdomän som genererar 500 kronor i månaden och sajten har potential att utvecklas intäktsmässigt kan du iaf begära

domänpris + (månadsvinst * 36)

som ett utgångspris för din domän med intäktsgenererande innehåll. Som sagt, se detta som exempel på hur du kan prissätta en domän för försäljning. Men det finns nästan lika många pris som det finns domäner, du får väga in alla parametrar för att sätta ett utropspris på din domän som du är nöjd med och som lockar rätt köpare.

Vill du sälja en domän?

Vi bygger en unik marknadsplats för svenska domäner, webbplatser och bloggar. Vi kommer ta 2,5% i transaktionskostnad för varje genomförd transaktion samt erbjuda escrow-tjänster för säkerställande av att domäntransaktionen blir rätt genomförd. Prova vår domän-marknad kostnadsfritt. Om du vill prova tjänsten när vi lanserar erbjuder vi de 20 första att kostnadsfritt prova vår tjänst som lanseras våren 2015, registrera dig så skickar vi en inbjudan när vi lanserar.

Dela

Lär dig koda webbsidor

html5 och css3 bok

Lär dig bygga och koda professionella webbsidor. Lär dig från grunden och uppåt att bygga professionella och interaktiva webbsidor.

Köp den nu

Ställ en fråga

Bli en expert på HTML5 och CSS3

Få gratis tips i brevlådan om hur du bygger en bättre webbsida.