HTML5 och Sökmotoroptimering

Du har lärt dig grunderna för bra on-page optimering för SEO. En rubrik ska markeras som en rubrik och så vidare. Med HTML5 ökar möjligheterna att med hjälp av val av rätt element i din webbsida förbättra strukturen på ditt innehåll och bättre beskriva för exempelvis sökmotorer vad din sida handlar om och vilka delar som är viktigare i en sida än andra.

Det finns inga exakta svar på hur HTML5 påverkar ditt sökresultat, men det är aldrig fel att markera upp sitt innehåll på ett mer korrekt sätt, det vill säga en mer semantisk markup som bättre beskriver för webbläsare och andra maskiner vad ditt innehåll verkligen är och innehåller.

Rubriker i HTML5 och påverkan på SEO

Förut har SEO-gurus präntat in i ditt huvud att man får bara ha en H1-tagg och att den ska innehålla det sökord du valt att optimera din landningssida eller hemsida för. Med HTML5 så finns det inget som säger att man bara får ha en H1. Hur ska man då göra? Lyssna på SEO-gurus eller HTML5-standarder? Vi på webbsida.org tror att du kan fortsätta som du har gjort, men om du vill ha fler H1-taggar så kan du nog ha det, men vårt tips är att i sådana fall göra det på ett sätt som är logiskt för ditt innehåll, inte för att försöka överoptimera dina webbsidor. Ett användningsfall som vi tycker fungerar rent semantiskt är att ha en H1-tagg i sin övergripande header-tagg som beskriver sajten samt en H1-tagg i en article-tagg som mer specifikt beskriver innehållet på just den sidan, men ändra inte om saker och ting fungerar för dig. Vi tror fortfarande att regeln med en H1-tagg är en bra riktlinje, men som med all sökoptimering, tänk på vad som är bra för användaren och om du gör ditt dokument enklare eller bättre för sökmotorer att indexera, om det är både och är du på rätt väg, oberoende av om du kör HTML5 eller inte.

HTML5 element som beskriver ditt innehåll

Bara genom att dela upp ditt innehåll i rätt övergripande större block och element så har du gått ett stort steg mot att bättre beskriva ditt innehåll för sökmotorer. Vi rekommenderar att du använder åtminstone header, footer, nav, article och aside för att beskriva delar i din hemsida, på det sättet har du gjort ett stort jobb mot att visa sökmotorer vilka delar i din webbsida som är vad

På sikt så kommer även taggar som video att göra sitt för att bättre beskriva innehåll. På sikt så kommer HTML5 ge dig allt större möjligheter att beskriva innehåll utan att använda exempelvis JavaScript och Flash, vilket i vissa böcker kan tolkas som ett steg mot bättre användbarhet genom en högre och bättre tillgänglighet.

Bryr sig sökmotorer om din markup?

Vissa individer inom SEO hävdar att exempelvis Google bryr sig mindre och mindre om hur själva markupen ser ut och mer fokuserar på själva layouten. Så kan det möjligtvis vara, men ett pro-tips är att alltid optimera din markup för semantik, det förenklar för mjukvara och maskiner att läsa din webbsida och förstå vad som är vad, så istället för att luta sig bakåt och vänta på att Google ska bli smartare så är vårt tips att försöka optimera sin sida on-page med alla de möjligheter som HTML5 erbjuder. Om du exempelvis har ditt huvudinnehåll i en article-tagg, din navigation i en nav-tagg och kontextuell information ex aside eller section så förenklar du inte bara för dig själv utan även för alla som vill förstå vad som är vad i ditt innehåll.

HTML5 JavaScript API:er och SEO

Ett traditionellt SEO-problem är ju ofta hur man applicerar JavaScript för användarupplevelsen utan att förstöra chanserna för sökmotorer att indexera innehållet korrekt. Traditionella Ajax-lösningar som inte gjorts med tungan i rätt mun har en tendens till gömma innehåll. Med HTML5:s JavaScript API:er finns nu fullt stöd för vissa saker som gör livet bättre för utvecklare och sökmotorer. Exempelvis finns fullt stöd för så kallade data-* attribut på taggar, du kan som utvecklare lägga till egna attribut på taggar utan att bryta mot några markupregler.

En annan sak som ökar användarupplevelsen enormt är ju webbprestanda, genom att bara ladda det du behöver kan du öka prestandan enormt för slutanvändaren, vilket är bra, men du har tidigare riskerat att bli straffad om din Ajax-lösning inte vart full indexerbar. Med hjälp av exempelvis History-API:et som finns nu i HTML5-webbläsare. Läs en bra artikel om hur du kan bygga en användarcentrerad snabb och seo-vänlig lösning med hjälp av pushState och JSON som är tillgänglig även för sökmotorer.

Ska man bry sig om HTML5 och SEO

JA! Absolut, om det är viktigt för dig att din webbsida syns i sökresultaten så tycker vi absolut att du ska lära dig HTML5 och försöka hitta de delar som gör din webbsida till en bättre användarupplevelse och bättre för maskiner att läsa. Men som alltid: Är det bra för dina användare är det ofta bra för sökoptimeringen också. Tänk på hur du kan göra ditt innehåll mer tillgängligt för dina användare med hjälp av de verktyg som HTML5 tillhandahåller och du är en god bit på vägen mot att bättre förstå hur man jobbar långsiktigt med on-page optimering med hjälp av HTML5.

Jag vill ha hjälp med SEO

Letar du efter en partner inom sökmotoroptimering så kan vi som står bakom webbsida.org, 80 Ridge Street Media AB hjälpa dig professionellt med frågor rörande sökmotoroptimering.

Dela

Lär dig koda webbsidor

html5 och css3 bok

Lär dig bygga och koda professionella webbsidor. Lär dig från grunden och uppåt att bygga professionella och interaktiva webbsidor.

Köp den nu

Ställ en fråga

Bli en expert på HTML5 och CSS3

Få gratis tips i brevlådan om hur du bygger en bättre webbsida.