Hur mycket tjänar man på Pay-Per-Click?

Vi har ett UF-företag där vi gör en egen hemsida. Då tänkte vi använda Google Adsense och undrar hur mycket man tjänar på en annons per klick. Vi ska göra en budget och det skulle hjälpa oss oerhört mycket om vi visste hur mycket det rör sig kring. Jag har hört att det är väldigt olika, från något öre till 20 kr per klick, men finns det något generellt värde som de flesta får?

Webbsida.org svarar:

Oftast så räknar man inte intjänade pengar per klick allena. För att få ett bättre mått brukar man prata om CPM (Cost per mille) eller RPM (revenue per mille) - dvs hur mycket pengar tjänar man på 1000 annons- eller sidvisningar. Ju mer nischat innehåll du har i lukrativa nischer, desto högre CPM, men ju mer nischad du är, desto svårare att skapa volym. Jag skulle tro att en vanlig CPM (eller RPM) är någonstans mellan 10 kr och 40 kr. Sen kan du givetvis få mindre eller mer än så beroende på hur du placerar annonser, hur bra innehåll du har och hur bra annonserna på din sajt matchar innehållet och läsarens intresse.

Senaste frågor besvarade på Webbsida.org

Undrar Du något? Ställ en fråga om webbutveckling

Dela

Lär dig koda webbsidor

html5 och css3 bok

Lär dig bygga och koda professionella webbsidor. Lär dig från grunden och uppåt att bygga professionella och interaktiva webbsidor.

Köp den nu

Ställ en fråga

Bli en expert på HTML5 och CSS3

Få gratis tips i brevlådan om hur du bygger en bättre webbsida.